Name: logo vandværket i skole.png.
Hornslet Vandværk i Skole
Indsigt i dit lokale vand
Hvorfra kommer vores drikkevand?
Denne hjemmeside er lavet til eleverne på Hornslet Skole. Den fortæller historien om vandets vej fra det lokale vandværk og ud til skolens vandhaner.
Name: vandflaske.png.

Det livgivende vand

Vand er en livsvigtig ressource, som mange tager for givet. Men hvor kommer det fra, og hvordan passer vi på det?
Tag med Vandværket i skole og kom helt tæt på din lokale vandforsyning. Hornslet Vandværk og Hornslet Skole mødes i dette vidensprojekt, for at du kan lære om vandets forunderlige kredsløb, om dit lokale grundvand og om det vand, der strømmer ud af Hornslet Skoles vandhaner.
Sitet er især beregnet for +6 , (6. klasse og opefter), elever som arbejder med natur & teknik og senere +7 –elever, som arbejder tværfagligt. Her henvises til selve skolematerialet med de 5 afsnit – hvor afsnit 4 har TOP-10 opgaverne med udførlige vejledninger både til lærer og elever. Skolematerialet hentes af skolens kontaktperson på vandværkets site "mitdrikkevand.dk" – i toppen af forsiden – et særligt skolelogin – som oprettes ved tilmelding af projektet.
Name: æble.png.

Hornslet Vandværk

Name: 2018-08-17 10.43.35.jpg.
I gåafstand fra Hornslet Skole findes Hornslet Vandværk og kildeplads med 3 boringer. Vandværket leverer hvert år ca. 220.000 m³ vand til ca. 1850 forbrugere i og omkring Hornslet.

Besøg vandværket

Name: kort hornslet.png.
Når du besøger Hornslet Vandværk, kan du få indblik i vandets vej fra det bliver hentet op af jorden til det kommer ud af hanerne hjemme hos forbrugerne.

Viden om vand

Name: regndråbe.jpg.
Dig og din klasse kan her fordybe jer i spørgsmål om alt fra vandets kemi og drikkevandskvalitet til mikrobiologi og forbrugeroplysninger.

Nyheder

Hornslet vandværk er med i et pilot-projekt, som skal bringe viden om vand ind i klasselokalet.
d. 2/8 - 2018
Syddjurs vandråd og Skoleforvaltningen i Syddjurs kommune har lavet en aftale om at sætte vand på skoleskemaet!

Har du en god idé?

Du er meget velkommen til at kontakte os hvis du har en god idé eller input til materialet som kan tilpasses undervisningen

Dette projekt er blevet til som led i et tværfagligt samarbejde mellem:
Syddjurs Vandråd, Skoleforvaltningen i Syddjurs Kommune og DVN
Skoleprojektet
Vandværket i skole er lavet i samarbejde med skolens lokale vandforsyning. Se vores vejledning og læs om tankerne bag projektet:
Vandguiden
Få mere viden. Vandguiden sætter fokus på samarbejdet mellem vandværker, producenter af grundvandet, leverandører og myndigheder:
Mitdrikkevand
Mitdrikkevand.dk giver et aktuelt overblik over drikkevandets tilstand og udvikling. Prøv om du kan finde resultaterne for dit lokale vand:
Udgivet af Hornslet Vandværk i samarbejde med Syddjurs Vandråd og DVN
Vi samarbejder om projektet
Er du også interesseret i at være med?
Denne hjemmeside er lavet med svift.net - Din vision. Dit site.